Опис
досвіду
роботи вчителя біології Красногорівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Остапенко Тамари
Миколаївни
Педагогічний стаж 28 років. Викладаю біологію, екологію, природознавство, основи
здоров’я у Красногорівськой ЗОШ І-ІІІ ступенів. Керівник районного методичного
об’єднання вчителів біології, член творчої групи вчителів біології та хімії,
учасник обласних семінарів. Кваліфікаційна категорія «вища», маю звання
«учитель - методист».
Проблема, над якою працюю:
«Впровадження елементів сучасних педагогічних технологій у процесі навчання
біології та виховання екологічно компетентної особистості».
Актуальність вивчення цієї проблеми зумовлена
необхідністю зробити уроки більш цікавими, різноманітними за формою та методами
проведення, важливим також є формування екологічної культури школярів.
Методи і
форми роботи, які використовую, сприяють розвитку пізнавальних, творчих,
інтелектуальних здібностей учнів, формують в учнів вміння самостійної дослідницької роботи, сприяють розвитку їх
екологічного світогляду, підвищують рівень екологічної освіти.
У своїй роботі використовую принцип
природовідповідності: від знань - до діяльності, від діяльності - до виховання.
Значну
увагу приділяю формуванню
експериментально-практичних умінь і навичок учнів під час проведення
лабораторних та практичних занять, максимально враховую індивідуальні інтереси
і здібності дітей, різний ступінь готовності до вивчення курсу біології, навчаю
учнів спостерігати, пояснювати, порівнювати, робити висновки, узагальнювати і
застосовувати знання на практиці.
Намагаюся зробити так, щоб кожен урок був
по-своєму цікавим. З цією метою використовую: мультимедійні уроки з
використанням авторських презентацій, відеосюжетів, електронного посібника,
віртуальної лабораторії, електронних тест-контролів навчальних досягнень.
У ході використання активних методів на уроках створюю атмосферу відвертості й
самостійності, що сприяє формуванню навчальної мотивації учнів.
Постійно використовую на уроках
цікаві факти та досліди, здійснюю
міжпредметні зв’язки та звертаю увагу на актуальність застосування здобутих
знань у житті.
Серед завдань, що реалізуються на етапі актуалізації опорних
знань і вмінь, часто використовую біологічний диктант, роботу з «німими»
схемами, вправу «знайди помилку», тестові завдання. На етапі засвоєння нових знань - навчаю дітей виділяти головне, створюю проблемні ситуації. Досить цікавим для учнів є прийом новизни, який передбачає включення в зміст навчального матеріалу цікавих повідомлень.
На етапі закріплення учні заповнюють порівняльні таблиці, готують схеми,
складають опорні конспекти.
Серед інтерактивних методів використовую метод «Мікрофон», «Мозковий
штурм», «Незакінчене речення», роботу у парах та групах.
Систематична робота з обдарованими дітьми формує інтерес дітей до біології
і, як результат, кожного року учні
отримують перемоги на обласному та Всеукраїнському етапі олімпіад та конкурсів:

Калініченко Каріна- переможець
Всеукраїнської олімпіади з біології та екології (2010 рік) та Всеукраїнської олімпіади з біології у 2011
році;
Зозуля Анна- переможець обласної олімпіади з екології (2013 рік);
Вовк Ірина- переможець І етапу та учасник ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу
МАН (секція «екологія», 2013 рік), призер обласного конкурсу «Здорове життя-
успіх буття» (2012 року);
Кордубан Вікторія- отримала диплом І ступеня у фінальному етапі
Всеукраїнського конкурсу дослідницьких робіт для учнів 6–8 класів (номінація «Екологія»)( 2014 року), 3 місце
на обласному конкурсі «Здорове життя- успіх буття»( 2015 рік).
Кондратюк Катерина- переможець ІІ та учасник ІІІ
етапу Всеукраїнської олімпіади з екології (2014-2015 рік), переможець (1
місце) обласного конкурсу «Здорове
життя- успіх буття»( 2015 рік).
Дубовик Ірина- переможець І та учасник ІІ етапу
Всеукраїнського конкурсу МАН (секція «екологія») (2014 рік).
Традиційною є участь учнів школи у
Всеукраїнських природоохоронних акціях
«Птах року», «До чистих джерел», «Вчимося заповідувати», «Мій рідний край - моя
земля».
У практиці роботи
важливе місце займає виховання свідомого ставлення до природи,
сприйняття довкіллі як загальнолюдської цінності. На уроках застосовую різнопланові пізнавальні завдання
для ознайомлення з природою та проблемами довкілля. Однією з форм екологічного
виховання є робота на шкільній екологічній стежці. За ініціативи вчителів та
учнів школи створено ландшафтний заказник «Географічний центр Полтавщини».
У 2013 на базі Красногорівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
за участі науковців Полтавського національного педагогічного університету ім.
В.Г. Короленка проведено регіональний науково-практичний семінар
«Фіторізноманітість Полтавщини в аспекті охорони».
У 2014 -2015 н.р. на базі Красногорівської ЗОШ І-ІІІ
ступенів розпочалася дослідно-експериментальна робота регіонального рівня
«Формування екологічних компетентностей школярів в умовах сільської школи» .
Свої напрацювання
публікувала у «Методичному
віснику»( друковане видання відділу освіти, молоді та спорту Великобагачанської
РДА) та фахових виданнях:Остапенко Т.М. Особливості екологічно доцільного формування особистості підлітка, / Навколишнє середовище і здоров’я людини // Матеріали IV Всеукраїнський науково – практичний семінару. – Полтава: ПНПУ, 2010. – с.233.
Остапенко Т.М. / Екологічна стежка як форма екологічного просвітництва, / Навколишнє середовище і здоров’я людини // Матеріали IV Всеукраїнський науково – практичний семінару. – Полтава: ПНПУ, 2009. – с.266 – 269.
Остапенко Т.М., Стецюк Н.О., Слюсар М.В., Остапенко С.О. Ландшафтний заказник «Географічний центр Полтавщини» - осередок біорізноманітності Псільського екокоридору регіональної екомережі / Матеріали Всеукраїнської науково – практичної конференції // Проблеми відтворення та охорони біорізноманіття України. – Полтава: ПНПУ, 2011. – с. 198 – 201.
Остапенко Т.М. Д. І. Менделєєв – наукова та просвітницька спадщина / Матеріали регіонального семінару «Менделєєвські читання» // - Полтава, 2010. – с.49 – 51.
Я переможець районного та учасник обласного конкурсу фахової майстерності «Учитель року 2012» нагороджена: грамотою Полтавської обласної державної адміністрації (2007 р., 2008 р., 2012 р.), почесною грамотою Міністерства освіти і науки України (2008 р.), подякою Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді (2012 р.), подякою Прем’єр-міністра України (2012 р.) та ювілейною медаллю «Двадцять років незалежної України» (2011 р.).
Немає коментарів:
Дописати коментар