Опис досвіду роботи




                                                               Опис
досвіду роботи вчителя біології Красногорівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Остапенко Тамари Миколаївни
     Педагогічний стаж 28 років. Викладаю  біологію, екологію, природознавство, основи здоров’я у Красногорівськой ЗОШ І-ІІІ ступенів. Керівник районного методичного об’єднання вчителів біології, член творчої групи вчителів біології та хімії, учасник обласних семінарів. Кваліфікаційна категорія «вища», маю звання «учитель - методист».
         Проблема, над якою працюю: «Впровадження елементів сучасних педагогічних технологій у процесі навчання біології та виховання екологічно компетентної особистості».
          Актуальність вивчення цієї проблеми зумовлена необхідністю зробити уроки більш цікавими, різноманітними за формою та методами проведення, важливим також є формування екологічної культури школярів.
 Методи і форми роботи, які використовую, сприяють розвитку пізнавальних, творчих, інтелектуальних здібностей учнів, формують в учнів вміння самостійної  дослідницької роботи, сприяють розвитку їх екологічного світогляду, підвищують рівень екологічної освіти.
У своїй роботі використовую принцип природовідповідності: від знань - до діяльності, від діяльності - до виховання.
 Значну увагу  приділяю формуванню експериментально-практичних умінь і навичок учнів під час проведення лабораторних та практичних занять, максимально враховую індивідуальні інтереси і здібності дітей, різний ступінь готовності до вивчення курсу біології, навчаю учнів спостерігати, пояснювати, порівнювати, робити висновки, узагальнювати і застосовувати знання на практиці.
      Намагаюся зробити так, щоб кожен урок був по-своєму цікавим. З цією метою використовую: мультимедійні уроки з використанням авторських презентацій, відеосюжетів, електронного посібника, віртуальної лабораторії, електронних тест-контролів навчальних досягнень.
У ході використання активних  методів на уроках  створюю атмосферу відвертості й самостійності, що сприяє формуванню навчальної мотивації учнів.
Постійно використовую на уроках цікаві   факти та досліди, здійснюю міжпредметні зв’язки та звертаю увагу на актуальність застосування здобутих знань у житті.
         Серед завдань, що реалізуються на етапі актуалізації опорних знань і вмінь, часто використовую біологічний диктант, роботу з «німими» схемами, вправу «знайди помилку», тестові завдання.
         На етапі засвоєння нових знань - навчаю дітей виділяти головне, створюю проблемні ситуації. Досить цікавим для учнів є прийом новизни, який передбачає включення в зміст навчального матеріалу цікавих повідомлень.
На етапі закріплення учні заповнюють порівняльні таблиці, готують схеми, складають опорні конспекти.
Серед інтерактивних методів використовую метод «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Незакінчене речення», роботу у парах та  групах.
Систематична робота з обдарованими дітьми формує інтерес дітей до біології і,  як результат, кожного року учні отримують перемоги на обласному та Всеукраїнському етапі олімпіад та конкурсів:
Остапенко Станіслав- переможець Всеукраїнської олімпіади з екології (2011рік, 2012 рік);
 Калініченко Каріна- переможець Всеукраїнської олімпіади з біології та екології (2010 рік) та  Всеукраїнської олімпіади з біології у 2011 році;
Зозуля Анна- переможець обласної олімпіади з екології (2013 рік);
Вовк Ірина- переможець І етапу та учасник ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу МАН (секція «екологія», 2013 рік), призер обласного конкурсу «Здорове життя- успіх буття» (2012 року);
Кордубан Вікторія- отримала диплом І ступеня у фінальному етапі Всеукраїнського конкурсу дослідницьких робіт для учнів 6–8 класів (номінація «Екологія»)( 2014 року), 3 місце на обласному конкурсі «Здорове життя- успіх буття»( 2015 рік).
Кондратюк Катерина- переможець ІІ та учасник ІІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з екології (2014-2015 рік), переможець (1 місце)  обласного конкурсу «Здорове життя- успіх буття»( 2015 рік).
Дубовик Ірина- переможець І та учасник ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу МАН (секція «екологія») (2014 рік).
Традиційною є участь учнів школи  у Всеукраїнських природоохоронних акціях   «Птах року»,  «До чистих джерел»,  «Вчимося заповідувати»,  «Мій рідний край  -  моя земля».
У практиці роботи  важливе місце займає виховання свідомого ставлення до природи, сприйняття довкіллі як загальнолюдської цінності. На уроках  застосовую різнопланові пізнавальні завдання для ознайомлення з природою та проблемами довкілля. Однією з форм екологічного виховання є робота на шкільній екологічній стежці. За ініціативи вчителів та учнів школи створено ландшафтний заказник «Географічний центр Полтавщини».
У 2013 на базі Красногорівської ЗОШ І-ІІІ ступенів за участі науковців Полтавського національного педагогічного університету ім. В.Г. Короленка проведено регіональний науково-практичний семінар «Фіторізноманітість Полтавщини в аспекті охорони».
У 2014 -2015 н.р. на базі Красногорівської ЗОШ І-ІІІ ступенів розпочалася дослідно-експериментальна робота регіонального рівня «Формування екологічних компетентностей школярів в умовах сільської школи» .
         Свої напрацювання  публікувала  у «Методичному віснику»( друковане видання відділу освіти, молоді та спорту Великобагачанської РДА) та фахових виданнях:
Остапенко Т.М. Особливості  екологічно доцільного формування особистості підлітка, / Навколишнє середовище і здоров’я людини // Матеріали IV Всеукраїнський науково – практичний семінару. – Полтава: ПНПУ, 2010. – с.233.

Остапенко Т.М. / Екологічна стежка як форма екологічного просвітництва, / Навколишнє середовище і здоров’я людини // Матеріали IV Всеукраїнський науково – практичний семінару. – Полтава: ПНПУ, 2009. – с.266 – 269.

Остапенко Т.М., Стецюк Н.О., Слюсар М.В., Остапенко С.О. Ландшафтний заказник «Географічний центр Полтавщини» - осередок  біорізноманітності  Псільського екокоридору регіональної екомережі / Матеріали Всеукраїнської науково – практичної конференції // Проблеми відтворення та охорони біорізноманіття України. – Полтава: ПНПУ, 2011. – с. 198 – 201.
Остапенко Т.М. Д. І. Менделєєв – наукова та просвітницька спадщина / Матеріали  регіонального семінару «Менделєєвські читання» // - Полтава, 2010. – с.49 – 51.
            Я переможець районного та учасник обласного конкурсу фахової майстерності «Учитель року 2012» нагороджена: грамотою Полтавської обласної державної адміністрації (2007 р., 2008 р., 2012 р.), почесною грамотою Міністерства освіти  і науки України (2008 р.), подякою Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді (2012 р.), подякою Прем’єр-міністра України (2012 р.) та ювілейною медаллю «Двадцять років незалежної України» (2011 р.).

  



Немає коментарів:

Дописати коментар